Periodeaanbod Pinksteren A rekenen:

Periode aanbod: Pinksteren en jonge dieren

Onderdeel Rekenen

Leergebied

De kleuters De kleuterjuf Verwijzing

REKENEN-
WISKUNDE

De jongste kleuters van 5 jaar doen ervaring op met het afmeten van een draad zolang als hun eigen armen.

De jongste kleuters van 5 jaar doen ervaring op met de begrippen grootse en kleinste.

De kleuterjuf biedt de 5 jarige De jongste kleuters een werkje aan.
De kleuterjuf meet samen met de kleuter een draad af die zolang is als hun beide armen.

5 jarigen werkje:

• Kaboutertasje weven

Meten en meetkunde

K-R-6
Meten en maten

De oudste en derdejaars kleuters kennen de getal rij t/m 10 of verder.

De kleuterjuf beidt de oudste en derdejaars kleuters een weefwerkje aan.
De kleuterjuf laat de kinderen het aantal kleuren tellen die zij hebben geweven.

Oriëntatie in de getallen
wereld

De oudste en derdejaars kleuters kunnen een draad afmeten die 3 keer zolang is al beide armen.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen zelf bepalen hoelang de schouderband van hun tasje moet worden.

De kleuterjuf laat de kinderen draden afmeten die zij nodig hebben om een tasje te weven.

De kleuterjuf laat de kinderen zelf meten hoelang de schouderband voor het tasje moet worden. Dit schouderbandje wordt door hen gevingerhaakt.

Meten en meetkunde

K-R-6
Meten en maten

Vervolg:
REKENEN-
WISKUNDE

De jongste kleuters doen ervaring op met de telrij van 5 in omgekeerde volgorde.

De oudste en derdejaars kleuters kunnen terugtellen van 5 naar 0.

De kleuterjuf speelt met de kinderen een spel waarbij er vijf vogeltjes op een tak zitten. De kleuterjuf nodigt hiervoor vijf kinderen uit om een vogeltje te zijn. De tak wordt verbeeld doordat er een bruine lap opgerold in de kring wordt gelegd. Er ‘vliegt’ telkens  één vogeltje weg, zodat het er steeds minder worden. De kleuterjuf nodigt één van de kinderen uit om te raden hoeveel vogeltjes er nog over zijn. Daarna laat zij dit kind natellen of het klopt.
Dit spel kan ook als handgebaren spel gespeeld worden. De ene arm verbeeldt de tak en de vingers van de andere hand verbeelden de vogeltjes.

Liedje:

• Vijf kleine vogeltjes die zaten in op een tak, tutelure luut de tak begon te wiegen…”

Oriëntatie in de getallen
Wereld

De jongste kleuters doen ervaring op met tellen.

De oudste en derdejaars kleuters kennen de getalrij van 1 tot 7 en van 7 tot 0.
De kinderen zingen en spelen het kringspel waarbij heen en terug geteld wordt.
De oudste en derdejaars kleuters kunnen bij elke tel de bijbehorende beweging maken

De kleuterjuf de speelt met de kinderen een kringspel waarin wordt geteld tot 7. Aan het einde van het spel wordt terug geteld van 7 tot 0.
De kleuterjuf doet voor welke beweging bij welke tel gemaakt moet worden. Zij nodigt de kinderen uit om de tekst van het liedje mee te zingen en de bewegingen na te bootsen.

Kringspel:

• Zevensprong